Met deze voedingtips hou jij je huid gezond

We kennen ondertussen allemaal het belang van gezonde voeding. Te vettig en ongezond eten is slecht voor ons metabolisme, ons gewicht en de organen zoals het hart en de lever. 
Wat je misschien nog niet wist, is dat onze voeding ook een impact heeft op de huid. Gebruik deze voedingtips om je huid gezond en stralend te houden. 

1. VETTE VIS

Vette vis zoals zalm, makreel en haring zijn uitstekende producten voor een gezonde huid. Ze zijn rijk aan omega 3 die je nodig hebt om je huid gezond te houden. Deze vetzuren zorgen namelijk dat de huid vol, soepel en gehydrateerd blijft. Neem je te weinig van deze vetzuren op dan kan je huid zelfs uitdrogen. 
Daarnaast bevat vette vis ook veel vitamine E en zink. Deze vitamines en mineralen verzorgen en beschermen de huid niet alleen, maar bevorderen ook de productie van nieuwe huidcellen. 

2. AVOCADO

Deze fruitsoort bevat veel gezonde vetten die goed zijn voor je lichaam, gezondheid en je huid. Avocado helpt om de huid flexibel en gehydrateerd te houden, maar werkt ook beschermend tegen UV-stralen. Hierdoor blijft je huid jong en krijgen rimpels geen kans. 
Naast een avocado in je salade te verwerken, kan je ook de avocado olie in pure vorm gebruiken op de huid zelf. 

3. WALNOTEN

Ook walnoten bevatten veel gezonde vetten die het lichaam uit zichzelf niet kan aanmaken. Voeg dus af en toe wat walnoten toe aan je salade of je warme maaltijd om je lichaam te voorzien van omega 3 en omega 6. 
De omega 3 vetzuren in walnoten kunnen huidonstekingen verzachten. 

4. ZOETE AARDAPPEL

Zoete aardappel heeft reeds zijn weg gevonden naar onze dagdagelijkse maaltijdbereidingen omwille van de positieve effecten op het lichaam. Daarnaast zou deze aardappel ook heel goed zijn voor onze huid. 
Zoete aardappel bevat namelijk de stof beta-caroteen. Deze stof wordt omgezet in ons lichaam naar vitamine A en vormt een natuurlijke zonbescherming voor de huid. 

6. BROCCOLI

Deze groene groente zit boordevol vitamines en mineralen die wonderbaarlijk zijn voor onze huid. Naast vitamines A en C bevat broccoli stoffen die onze huid beschermen van UV-stralen waardoor het risico op huidkanker kleiner wordt. 

7. SOJA

Volgens onderzoek zou soja kunnen helpen om het verouderingsproces tegen te gaan en dus rimpels te verminderen. De isoflavonen die soja bevat is een stof die zou helpen om de huid te beschermen en ze sterk en soepel te houden.

8. PURE CHOCOLADE

Eindelijk een reden om wel chocolade te mogen eten! Maar dan wel pure chocolade, want het is de cacao die een positief effect heeft op de huid. Uit een onderzoek bleek dat na het consumeren van cacao de huid meer gehydrateerd en strakker was dan wanneer er geen cacao geconsumeerd werd. 

9. GROENE THEE

Groene thee zou een goede invloed hebben op de huid door deze te beschermen van schadelijke stoffen. Een dagelijks kopje thee werkt dus bevorderend voor de huid en houdt deze elastisch, glad en zacht. 
Maak niet de fout om melk toe te voegen aan je thee, want dit zou de positieve effecten van de anti-oxidanten op de huid verminderen.